image 75546 25 v1
Galรฉria(9)

Rekonลกtrukcie regionรกlnych tratรญ ลฝSR

Partneri sekcie:

Na Slovensku je mnoลพstvo regionรกlnych a lokรกlnych tratรญ, ktorรฝm sa prestala venovaลฅ potrebnรก pozornosลฅ a doลกlo k vรฝraznรฉmu obmedzeniu ich รบdrลพby, oprรกv a rekonลกtrukciรญ. Pritom mnohรฉ tieto trate sรบ veฤพmi dรดleลพitรฉ z hฤพadiska obsluลพnosti รบzemia, ekolรณgie dopravy a v koneฤnom dรดsledku dopฤบลˆajรบ celรฝ systรฉm fungovania osobnej i nรกkladnej dopravy v rรกmci ลฝSR.

01
02
03
04
05
06
Untitled 1
Untitled 2

ลฝelezniฤnรก doprava patrรญ k vรฝznamnรฝm odvetviam hospodรกrstva ลกtรกtu a plnรญ aj dรดleลพitรบ spoloฤenskรบ a kultรบrnu funkciu v ลพivote spoloฤnosti v danom regiรณne. Reformnรฉ procesy po roku 1989 spรดsobili zmeny v hospodรกrskej a dopravnej pozรญcii Slovenska v rรกmci Eurรณpy. Z tohto dรดvodu sa zaฤali preferovaลฅ hlavne medzinรกrodnรฉ trate, ktorรฉ zaznamenali prรญlev investรญciรญ aj vฤaka vรฝhodnej dopravnej polohe Slovenska. Okrem medzinรกrodnรฝch tratรญ je vลกak na Slovensku mnoลพstvo regionรกlnych a lokรกlnych tratรญ, ktorรฝm sa prestala venovaลฅ potrebnรก pozornosลฅ. Rekonลกtrukcie regionรกlnych ลพelezniฤnรฝch tratรญ sa financujรบ z obmedzenรฝch vlastnรฝch zdrojov ลพeleznรญc a aj napriek tomu, ลพe tรฝchto rekonลกtrukciรญ nie je veฤพa, z technickรฉho, technologickรฉho a materiรกlovรฉho hฤพadiska sรบ to zaujรญmavรฉ akcie.

Firma ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s., realizovala v minulรฝch rokoch dve stavby na regionรกlnych tratiach. V rokoch 2012/2013 to bola Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v medzistaniฤnom รบseku Rimavskรก Sobota โ€“ Rimavskรก Baลˆa a v rokoch 2013/2014 Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v medzistaniฤnom รบseku Handlovรก โ€“ Sklenรฉ pri Handlovej.

Úsek Rimavská Sobota – Rimavská Baลˆa, stav trate po rekonštrukcii

Dรดvody rekonลกtrukciรญ a zรกkladnรฉ technickรฉ รบdaje

Hlavnรฉ dรดvody nevyhnutnosti rekonลกtrukciรญ regionรกlnych tratรญ ลฝSR sรบ vo vลกetkรฝch prรญpadoch rovnakรฉ. Ide o celkovรฝ zlรฝ technickรฝ stav trate vyplรฝvajรบci z vysokรฉho veku konลกtrukciรญ ลพelezniฤnรฉho zvrลกku, ลพelezniฤnรฉho spodku a budov, prรญpadne zariadenรญ ฤalลกรญch odvetvรญ ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry. V naลกom prรญpade iลกlo pri obidvoch stavbรกch o nevyhovujรบci stav ลพelezniฤnรฉho zvrลกku z hฤพadiska bezpeฤnosti ลพelezniฤnej dopravy. Vyskytovali sa tam viacerรฉ opakovanรฉ technickรฉ poruchy sรบvisiace so zlรฝm stavom drevenรฝch podvalov, drลพebnosลฅou upevลˆovadiel a opotrebovanรญm koฤพajnรญc. Najvรคฤลกie problรฉmy na ลพelezniฤnom spodku spรดsobovali nefunkฤnรฉ odvodลˆovacie zariadenia. Celรฉ รบseky boli zarastenรฉ porastom, ktorรฝ zasahoval aลพ do prechodovรฉho prierezu koฤพaje.

Zรกkladnรฉ technickรฉ รบdaje o stavbรกch sรบ uvedenรฉ v tab. 1 a 2.

Rozsah stavebnรฝch prรกc

Rozsah stavebnรฝch prรกc na ลพelezniฤnom zvrลกku a spodku bol danรฝ investiฤnรฝm zadanรญm stavieb premietnutรฝm do zmluvy o dielo (ZoD), priฤom obidve stavby boli technicky a technologicky veฤพmi podobnรฉ.

Medzi hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce patrili:

  • preฤistenie koฤพajovรฉho lรดลพka strojovou ฤistiฤkou,
  • odลฅaลพenie koฤพajovรฉho lรดลพka na mostoch, priepustoch, tuneloch a vลกade tam, kde zariadenia ลพelezniฤnรฉho spodku neumoลพnili prรกcu ฤistiฤky,
  • strojovรฉ vytrhnutie starรฝch koฤพajovรฝch polรญ a nรกslednรก demontรกลพ na sรบฤasti,
  • รบprava podkladovej vrstvy koฤพajovรฉho lรดลพka so zhutnenรญm,
  • strojovรฉ poloลพenie novรฝch, resp. regenerovanรฝch pouลพitรฝch koฤพajovรฝch polรญ,
  • รบprava geometrickej polohy koฤพaje (GPK) s doลกtrkovanรญm.

K dokonฤovacรญm prรกcam sa radili:

  • ojedinelรก vรฝmena defektoskopicky chybnรฝch koฤพajnรญc,
  • zriadenie bezstykovej koฤพaje s montรกลพou podvalovรฝch kotiev,
  • zรกvereฤnรก strojovรก รบprava GPK vrรกtane dynamickej stabilizรกcie,
  • รบprava nรกstupรญลกลฅ,
  • vyvetvenie porastu,
  • ฤistenie odvodลˆovacรญch zariadenรญ a drรกลพnych chodnรญkov (banketov),
  • zaistenie polohy koฤพaje.

V obidvoch prรญpadoch boli sรบฤasลฅou dodรกvky technickรฝ projekt skutoฤnรฉho vyhotovenia stavby, potrebnรฉ geodetickรฉ merania, meranie GPK a dokumentรกcia kvality stavby.

Úsek Rimavská Sobota – Rimavská Baลˆa, pokládka koฤพajových polí

Úsek Handlová – Sklené pri Handlovej, strojové ฤistenie koฤพajového lôลพka

Etapy vรฝstavby

Obe stavby sa realizovali poฤas vรฝluk traลฅovรฝch koฤพajรญ v dvoch hlavnรฝch etapรกch z dรดvodu neskorรฉho termรญnu zaฤiatku vรฝstavby podฤพa ZoD. Hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce prebiehali v zรกvereฤnรฝch mesiacoch roka 2012, resp. 2013, a dokonฤovacie prรกce v jarnรฝch mesiacoch nasledujรบceho roka.

Stavba Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v medzistaniฤnom รบseku Rimavskรก Sobota โ€“ Rimavskรก Baลˆa
1.    etapa:
05. 11. 2012 โ€“ 05. 12. 2012
โ€ข    nepretrลพitรก vรฝluka koฤพaje Rimavskรก Sobota โ€“ Rimavskรก Baลˆa trvala 31 dnรญ โ€“ hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce.

2.    etapa:
03. 04. 2013 โ€“ 12. 04. 2013
15. 04. 2013 โ€“ 24. 04. 2013
29. 04. 2013 โ€“ 03. 05. 2013
14. 05. 2013 โ€“ 23. 05. 2013
โ€ข    dennรฉ vรฝluky (8 h 50 min) koฤพaje Rimavskรก Sobota โ€“ Rimavskรก Baลˆa trvali 35 dnรญ โ€“ dokonฤovacie prรกce.

Stavba Komplexnรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnรฉho zvrลกku v medzistaniฤnom รบseku Handlovรก โ€“ Sklenรฉ pri Handlovej
1.    etapa:
1.    fรกza: 21. 10. 2013 โ€“ 26. 10. 2013
โ€ข    dennรฉ 7-hodinovรฉ vรฝluky traลฅovej koฤพaje Sklenรฉ โ€“ Remata trvali 6 dnรญ โ€“ hlavnรฉ stavebยญnรฉ prรกce (strojovรฉ ฤistenie koฤพajovรฉho lรดลพka).
2.    fรกza: 27. 10. 2013 โ€“ 14. 11. 2013
โ€ข    nepretrลพitรก vรฝluka koฤพaje Handlovรก โ€“ Remaยญta trvala 19 dnรญ โ€“ hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce.
3.    fรกza: 15. 11. 2013 โ€“ 16. 11. 2013
โ€ข    dennรฉ 7-hodinovรฉ vรฝluky traลฅovej koฤพaje Sklenรฉ โ€“ Remata trvali 2 dni โ€“ hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce.
4.    fรกza: 26. 11. 2013 โ€“ 05. 12. 2013
โ€ข    nepretrลพitรก vรฝluka koฤพaje Sklenรฉ โ€“ Remata trvala 10 dnรญ โ€“ hlavnรฉ stavebnรฉ prรกce.

2.    etapa:
1.    fรกza: 24. 04. 2014 โ€“ 05. 05. 2014
โ€ข    dennรฉ vรฝluky (6.40 โ€“ 17.20 h) traลฅovej koฤพaje Handlovรก โ€“ Remata trvali 12 dnรญ โ€“ dokonฤovacie prรกce.
2.    fรกza: 09. 05. 2014โ€“ 18. 05. 2014
โ€ข    dennรฉ vรฝluky (6.40 โ€“ 15.20 h) traลฅovej koฤพaje Sklenรฉ โ€“ Handlovรก trvali 10 dnรญ โ€“ dokonฤovacie prรกce.
3.    fรกza: 22. 05. โ€“ 24. 05. 2014
โ€ข    dennรฉ vรฝluky (6.40 โ€“ 15.20 h) traลฅovej koฤพaje Sklenรฉ โ€“ Handlovรก trvali 3 dni โ€“ dokonฤovacie prรกce.
4.    fรกza: 25. 05. 2014 โ€“ 27. 05. 2014
โ€ข    dennรฉ vรฝluky (6.40 โ€“ 17.20 h) traลฅovej koฤพaje Handlovรก โ€“ Remata trvali 3 dni โ€“ dokonฤovacie prรกce.

Z hฤพadiska zabezpeฤenia osobnej dopravy poฤas vรฝluk traลฅovej koฤพaje bola stavba Handlovรก โ€“ Sklenรฉ pri Handlovej veฤพmi nรกroฤnรก, pretoลพe obchรกdzkovรก cestnรก trasa nรกhradnej autobusovej prepravy osobnรฝch vlakov je dlhรก 50 aลพ 60 km.

Technolรณgia vรฝstavby

Na oboch stavbรกch sa pouลพila podobnรก technolรณgia vรฝstavby. Prรกce sa zaฤali ฤistenรญm koฤพajovรฉho lรดลพka strojovou ฤistiฤkou. Odpad z ฤistenia sa deponoval sรบpravou vรฝsypnรฝch vagรณnov na urฤenรฉ sklรกdky. Na miestach, kde nebolo z priestorovรฝch dรดvodov moลพnรฉ vyuลพiลฅ strojovรฉ ฤistenie, sa koฤพajovรฉ lรดลพko odลฅaลพilo bagrami a odviezlo nรกkladnรฝmi autami. Trhanie starรฝch koฤพajovรฝch polรญ sa vykonalo pokladaฤom koฤพajovรฝch polรญ. Starรฉ koฤพajovรฉ polia sa odviezli na urฤenรฉ sklรกdky a nรกsledne po ukonฤenรญ stavebnรฝch prรกc sa zdemontovali na jednotlivรฉ sรบฤasti. Materiรกl sa odovzdal sprรกvcovi infraลกtruktรบry โ€“ ลฝSR, resp. bol zlikvidovanรฝ v zmysle ZoD. Nรกsledne sa upravila spodnรก vrstva koฤพajovรฉho lรดลพka so zhutnenรญm a pripravila poklรกdka novรฝch koฤพajovรฝch polรญ. To sa vykonalo pokladaฤom koฤพajovรฝch polรญ. Na obidvoch stavbรกch sa pouลพili zรกnovnรฉ koฤพajovรฉ polia z rekonลกtrukciรญ koridorovรฝch tratรญ, ktorรฉ sa eลกte pred realizรกciou stavebnรฝch prรกc previezli do priฤพahlรฝch ลพelezniฤnรฝch stanรญc (ลพst.), kde sa mali v predstihu regenerovaลฅ. Regenerรกcia obsahovala podฤพa investiฤnรฉho zadania รบpravu koncov koฤพajnรญc, nรกhradu tuhรฉho koฤพajnicovรฉho upevnenia pruลพnรฝm โ€“ typ Vossloh Skl 12 โ€“ a vรฝmenu vลกetkรฝch gumenรฝch podloลพiek pod koฤพajnicou, prรญpadne ojedinelรบ vรฝmenu ostatnรฉho poลกkodenรฉho materiรกlu. Vzhฤพadom na krรกtkosลฅ ฤasu medzi dovozom koฤพajovรฝch polรญ a ich poloลพenรญm v rรกmci vรฝluk sa vรคฤลกina prรกc spojenรฝch s regenerรกciou koฤพajovรฝch polรญ (sled koฤพajnรญc, vejรกrovitosลฅ podvalov v oblรบkoch a pod.) vykonรกvala v rรกmci poklรกdky, ฤo spรดsobovalo veฤพkรฉ problรฉmy z hฤพadiska dodrลพania termรญnov prรกc a neรบmernรฉ predlลพovanie dennรฝch pracovnรฝch zmien do neskorรฝch noฤnรฝch hodรญn. Po poloลพenรญ sa zrealizovala รบprava geometrickej polohy koฤพaje s doplnenรญm a รบpravou koฤพajovรฉho lรดลพka do profilu. Koฤพaje sa tรฝm uviedli do technickรฉho stavu, ktorรฝ umoลพลˆoval bezpeฤnรบ prevรกdzku v zimnรฝch mesiacoch aลพ do realizรกcie dokonฤovacรญch prรกc.

Na ลพelezniฤnom zvrลกku sa v rรกmci dokonฤovacรญch prรกc vymenili opotrebovanรฉ koฤพajnice v potrebnom rozsahu, zriadila sa bezstykovรก koฤพaj aluminotermickรฝmi zvarmi, namontovali sa podvalovรฉ kotvy a vykonala sa zรกvereฤnรก strojovรก รบprava smeru a vรฝลกky koฤพaje s รบpravou koฤพajovรฉho lรดลพka do profilu a s dynamickou stabilizรกciou. Na ลพelezniฤnom spodku sa dokonฤili zemnรฉ prรกce sรบvisiace s รบpravou odvodลˆovacรญch zariadenรญ a drรกลพnych chodnรญkov. Ukonฤilo sa aj odstrรกnenie porastu zasahujรบceho do prechodovรฉho prierezu koฤพaje. V sรบvislosti so zmenou nivelety koฤพaje sa zrealizovali รบpravy nรกstupรญลกลฅ a zaistila sa geometrickรก poloha koฤพaje.

Niektorรฉ stavebnรฉ prรกce sรบvisiace s regenerรกciou koฤพajovรฝch polรญ (vรฝmena tuhรฉho upevnenia za pruลพnรฉ) sa vykonรกvali aj pri prevรกdzke, eลกte pred realizรกciou jarnej etapy vรฝluk traลฅovรฝch koฤพajรญ.

Hlavnรฉ problรฉmy vรฝstavby

Technicky sa stavby opรญsanรฉho typu dajรบ zvlรกdnuลฅ bez vรกลพnejลกรญch problรฉmov, takลพe v oboch naลกich prรญpadoch bol hlavnรฝm problรฉmom ฤasovรฝ faktor. Z dรดvodu neskorรฉho ukonฤenia vรฝberu zhotoviteฤพa a podpisu ZoD sa realizรกcia hlavnรฝch stavebnรฝch prรกc posunula aลพ do neskorรฝch jesennรฝch, resp. zimnรฝch mesiacov, ฤo negatรญvne ovplyvnilo realizรกciu prรกc v rรกmci vรฝlukovej ฤinnosti z dรดvodu nepriaznivรฉho poฤasia a krรกtkeho dennรฉho svitu. Ani spomรญnanรก regenerรกcia dovezenรฝch koฤพajovรฝch polรญ pred samotnou realizรกciou hlavnรฝch stavebnรฝch prรกc sa nemohla vykonaลฅ v poลพadovanom rozsahu. Vรคฤลกie problรฉmy mali aj cestujรบci pri prestupoch na nรกhradnรบ autobusovรบ dopravu poฤas vรฝluk traลฅovรฝch koฤพajรญ.

Úsek Handlová – Sklené pri Handlovej, stav trate po rekonštrukcii

Úsek Handlová – Sklené pri Handlovej, nástupište na zastávke Remata po rekonštrukcii

Zรกver

Realizรกciou vลกetkรฝch plรกnovanรฝch hlavnรฝch a dokonฤovacรญch stavebnรฝch prรกc na uvedenรฝch stavbรกch sa zrekonลกtruovali รบseky regionรกlnych tratรญ, ฤo vรฝznamne prispelo k zlepลกeniu obsluลพnosti danรฝch regiรณnov jednak z pohฤพadu dennรฉho cestovania obyvateฤพov za prรกcou a ลกtรบdiom a jednak z hฤพadiska cestovnรฉho ruchu. Preprava turistov mรก vรฝznamnรฝ podiel na celkovej preprave hlavne v prรญpade trate Handlovรก โ€“ Sklenรฉ pri Handlovej. Najdรดleลพitejลกie vลกak je, ลพe sa vรฝrazne zvรฝลกila bezpeฤnosลฅ a plynulosลฅ ลพelezniฤnej dopravy a komfort jazdy vlakom, ฤo urฤite ocenia nielen cestujรบci, ale aj zodpovednรญ miestni sprรกvcovia ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry.

TEXT: Ing. Jรกn Melcer
FOTO: ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.

Jรกn Melcer je manaลพรฉrom divรญzie inลพinierskych stavieb v spoloฤnosti ลฝelezniฤnรฉ stavebnรญctvo Bratislava, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby